NIEUWS
Sfeervol én veilig dineren met een prachtig uitzicht
Kansen voor de horeca in Rivierenland: verhuurconcept van glazen horecahuisjes
Richard de Bruin
2 juni 2020 – “Wat vind je ervan?” was de vraag die Richard de Bruin, directeur van het Regionaal Bureau Toerisme (RBT) Rivierenland kreeg van Mark Hofman van OFN Innovatie voor Onderweg uit Geldermalsen en Gert-Jan van Ingen van Van Warmerdam Speciaal Meubilair (WSM) uit Tiel. De beide heren doelden op het verhuurconcept voor de horeca dat zij samen hadden bedacht. Hun idee: sfeervolle glazen huisjes/prieeltjes opgebouwd uit duurzaam en circulair hout waarin twee personen kunnen dineren. Veilig, met privacy én met uitzicht op de prachtige omgeving.
Concept met meerwaarde
Voor zowel gasten als horeca-ondernemers bieden de ‘horecahuisjes’ meerwaarde. Als gast heb je een echte binnen-buitenbeleving en als horeca-exploitant geef je een extra impuls aan het uit eten gaan. Daarmee draagt het concept bij aan het omzetherstel, dat nu zo hard nodig is. Een huisje is te huur voor het zeer vriendelijke bedrag van € 9,50 per dag. Een eigen investering van horeca-ondernemers is dus niet nodig. Bovendien hebben zij geen omkijken naar het leveren, opbouwen en terugbrengen, want dit wordt allemaal voor ze gedaan. En het huisje is ook verzekerd.
Eyecatchers
Het idee van OFN en WSM ontstond toen zij in het AD een foto zagen van een restaurant dat buiten glazen kasjes-voor-twee had geplaatst. Dat kan leuker, vonden ze, en ze kropen achter de tekentafel. Richard de Bruin was meteen enthousiast. “Er zijn in onze groene, waterrijke regio zoveel horecabedrijven op aantrekkelijke locaties met ruimte voor de huisjes. Het is een prachtige kans om gasten aan te trekken, een unieke ervaring mogelijk te maken en bovendien een coronaproof uitje op een sfeervolle manier aan te bieden. De prieeltjes zijn een eyecatcher voor elk terras. Daarnaast is het huisje ook een prima oplossing voor restaurants die binnen veel minder gasten kunnen ontvangen. Zij kunnen die gasten nu ook buiten een tafeltje ‘binnen’ aanbieden.”
“Met deze campagne willen wij mensen erop wijzen dat in
deze benarde coronatijden juist Rivierenland een mooie en
geschikte regio is om je binnenlandse vakantie te vieren”
Krachtige samenwerking
Met De Bruin aan boord, ontstond er een krachtige samenwerking van Rivierenlandse bodem: een partij die de huisjes produceert, eentje die ze plaatst en een partij die de marketing verzorgt. “Dit idee is in deze periode ontstaan, maar het is een tijdloos concept”, zegt Richard de Bruin. “Iedere ondernemer met een terras biedt zijn gasten iets extra’s. Het glazen prieel kan naar eigen smaak worden ingericht met meubilair, lamp en decoratie. Zo past het altijd bij de uitstraling van het desbetreffende restaurant. De horeca-ondernemer kan er zijn eigen naam aan geven en er creatieve concepten omheen bedenken. Bijvoorbeeld een speciaal menu, een extra drankje… dit draagt bij aan de beleving én omzet. Bevallen de huisjes, dan kan de horeca-ondernemer ze na het einde van de huurtermijn tegen een laag restantbedrag kopen. En er zijn gasten jarenlang van laten genieten.”
Nieuwe campagne: Je voelt je thuis in Rivierenland
Het verhuurconcept, PortaManger genaamd, speelt ook een rol in de nieuwe campagne van het RBT Rivierenland: ‘Je voelt je thuis in Rivierenland’. Hierbij passen de glazen horecahuisjes natuurlijk als geen ander. “Met deze campagne willen wij mensen erop wijzen dat in deze benarde coronatijden juist Rivierenland een mooie en geschikte regio is om je binnenlandse vakantie te vieren. En om natuurlijk vaak terug te komen!” besluit Richard de Bruin.