NIEUWS
Initiatieven in West Maas en Waal versterken ondernemers
Campagne ‘Land van Maas en Waal’ toont verborgen schatten uit de streek
Diverse ondernemers uit FruitDelta Rivierenland zagen tijdens de coronacrisis kansen om hun collega-ondernemers een steuntje in de rug te geven. Juist in deze moeilijke tijd zijn er aansprekende projecten en campagnes gestart en samenwerkingsverbanden gesmeed. Creatief nadenken en elkaar als ondernemers, organisaties en overheid opzoeken, blijken waardevolle ingrediënten om dat tot stand te brengen. Deze initiatieven hebben lokale horecaondernemers en winkeliers geholpen om hun hoofd boven water te houden tijdens de coronacrisis. Sterker nog, de samenwerkingsverbanden die tijdens de coronacrisis zijn ontstaan, kunnen ook in de toekomst het ondernemersklimaat in de regio ten goede komen. We belichten drie inspirerende initiatieven in de gemeente West Maas en Waal.
Willem van Veenendaal, adviseur voor centrumondernemers in Beneden Leeuwen, vertelt hoe de campagne ‘Goed je te zien, Fijn dat je ons helpt’ lokaal kopen stimuleert en het saamhorigheidsgevoel versterkt.
Lokaal kopen gewaardeerd
In Beneden-Leeuwen is vanuit ondernemersvereniging Verrassend Leeuwen de campagne ‘Goed je te zien, Fijn dat je ons helpt’ gestart. Vele lokale winkeliers werden hard geraakt door de coronacrisis en met de campagne hoopte de ondernemersvereniging korte termijn succes voor de winkeliers te faciliteren.
Iedere winkelier is uitgenodigd om te participeren. Vervolgens wordt er een foto van de winkelier in zijn/haar winkel gemaakt. Deze foto krijgt de lay-out van de campagne met daarop de tekst ‘Goed je te zien, Fijn dat je ons helpt’ en wordt verspreid via regionale advertenties, social media en op spandoeken, posters en banners in Beneden-Leeuwen. Op die manier wordt de waardering voor de consument die lokaal koopt uitgesproken, krijgen consumenten een beeld van de lokale ondernemers en krijgt het lokale saamhorigheidsgevoel een impuls.
Verwachtingen overtroffen
Ondernemersvereniging Verrassend Leeuwen faciliteert de campagne en gemeente West Maas en Waal financiert een gedeelte. De lokale winkeliers kunnen er daarnaast zelf acties en activiteiten aan koppelen. Willem van Veenendaal: “De campagne is opgestart aan het begin van de coronacrisis en was erop gericht om op termijn de lokale winkeliers een hart onder de riem te steken. Het heeft de verwachtingen vele malen overtroffen! Ondanks de moeilijke tijd, heeft de campagne het saamhorigheidsgevoel onder winkeliers versterkt en vanuit de consument is het begrip richting de winkeliers gegroeid.”
Structuurplan
Deze campagne is de opmaat naar meer. Een uitgebreid onderzoek wordt gebruikt voor een nieuw structuurplan van de ondernemersvereniging, waarbij zij graag met de gemeente blijft samenwerken. Willem van Veenendaal deelt daarvoor graag zijn visie: “Denk eerst vanuit het doel dat je voor ogen hebt, en zoek elkaar daarbij op. Wanneer het doel helder is, kun je aan de slag met het ‘hoe’ en het ‘wat’”.
Meer initiatieven in het Land van Maas en Waal
- Internetmarketeer Suzan van Heck vertelt over haar initiatief Maas en Waal Thuisbezorgd, een facebookpagina die vraag en aanbod in de horeca bundelt waardoor de lokale horecasector kon blijven draaien.
- Bart Verbunt, bestuurslid van de Dreumelse ondernemersvereniging, vertelt over hoe de campagne ‘Land van Maas en Waal’ de parels uit de streek belicht om toeristen te trekken.