NIEUWS

Initiatieven in West Maas en Waal versterken ondernemers

Online verbinding in de lokale horeca via Facebook

Diverse ondernemers uit FruitDelta Rivierenland zagen tijdens de coronacrisis kansen om hun collega-ondernemers een steuntje in de rug te geven. Juist in deze moeilijke tijd zijn er aansprekende projecten en campagnes gestart en samenwerkingsverbanden gesmeed. Creatief nadenken en elkaar als ondernemers, organisaties en overheid opzoeken, blijken waardevolle ingrediënten om dat tot stand te brengen. Deze initiatieven hebben lokale horecaondernemers en winkeliers geholpen om hun hoofd boven water te houden tijdens de coronacrisis. Sterker nog, de samenwerkingsverbanden die tijdens de coronacrisis zijn ontstaan, kunnen ook in de toekomst het ondernemersklimaat in de regio ten goede komen. We belichten drie inspirerende initiatieven in de gemeente West Maas en Waal.

Suzan van Heck vertelt over haar initiatief Maas en Waal Thuisbezorgd, een Facebookpagina die vraag en aanbod in de horeca bundelt waardoor de lokale horecasector kon blijven draaien. 

(foto: Marjolein Kok, MK foto)


Energie en hoop

Suzan van Heck, internet marketeer bij Case Marketing en actief in de streek, zag tijdens de coronacrisis hoe hard horecaondernemers geraakt werden en wilde helpen. Ze kwam op het idee om vraag en aanbod in de horeca te bundelen in de vorm van de Facebookpagina ‘Maas en Waal Thuisbezorgd’. Via deze pagina kunnen lokale horecaondernemers hun maaltijden aanbieden en bezorgen. Suzan van Heck: “Door het initiatief zag je dat horecaondernemers weer nieuwe energie en hoop kregen! We hebben in hele korte tijd een grote groep mensen gemobiliseerd, binnen een halve dag had de Facebookgroep zelfs meer dan 2.000 leden.” Om dat te bereiken was er vooraf wel veel marketing nodig: “De horecaondernemers moesten benaderd worden, mensen moeten van je bestaan weten.”

Website

Inmiddels is er een website opgericht die met behulp van collega Danny Moons en een subsidie van gemeente West Maas en Waal is geprofessionaliseerd. Het succes liegt er niet om, ook nu de horeca weer open is, gaan veel horecaondernemers door met het bezorgen van hun maaltijden en in Nijmegen is een vergelijkbaar project gestart.

Verdienmodel

Suzan van Heck vindt het mooi om te zien hoe initiatieven elkaar versterken en is erg benieuwd naar hoe ondernemers de toekomst zien. De horeca is inmiddels weer open en haar oproep aan horecaondernemers is als volgt: “Willen jullie Maas en Waal Thuisbezorgd voortzetten in de toekomst, zodat het een verdienmodel kan worden voor de horeca? Laat het mij weten, ik ga hierover graag met jullie in gesprek.”

Meer initiatieven in het Land van Maas en Waal

  • Bart Verbunt, bestuurslid van de Dreumelse ondernemersvereniging, vertelt over hoe de campagne ‘Land van Maas en Waal’ de parels uit de streek belicht om toeristen te trekken.
  • Willem van Veenendaal, adviseur voor centrumondernemers in Beneden-Leeuwen, vertelt hoe de campagne ‘Goed je te zien, Fijn dat je ons helpt’ lokaal kopen stimuleert en het saamhorigheidsgevoel versterkt.