Meer vertraging A2, meer sluipverkeer door de dorpjes
Hiernaast leest u ons persbericht over het besluit van de Minister om de A2 niet te verbreden.
Dat wil zeggen: voorlopig niet. Er is geen stikstofruimte, er is geen capaciteit, er is geen geld.
Maar de problemen voor het transport en forenzen nemen toe. Om maar te zwijgen over de overlast in de dorpen en op de dijken in onze regio.
Want juist de omgeving van de A2 wordt steeds zwaarder belast door het sluipverkeer dat de drukte probeert te omzeilen.
Omroep Gelderland
Jacoline Hartman lichtte de brandbrief toe op Omroep Gelderland. Klik hieronder voor het fragment.
Rivierenland, 29 juni 2023
Structurele oplossingen nodig voor een leefbare regio
De start van de verbreding van de A2 tussen Deil en Vught dreigt te worden uitgesteld. Dat is het voornemen van minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat. De ruggengraat van de mobiliteit in Nederland is daardoor in gevaar en het toenemende sluipverkeer zal in dorpen zoals Waardenburg steeds ingrijpender gevolgen hebben voor de leefbaarheid. Door de bouw van nieuwe woningen wordt de druk op de A2 alleen nog maar hoger.
De Regio FruitDelta Rivierenland vraagt de minister en de Tweede Kamer via een brandbrief om substantiële en structurele oplossingen op korte en lange termijn.
Toenemende druk op dorpen en dijken
Op de A2 tussen Deil en Vught staan regelmatig files. In de transportsector is stilstand een flinke kostenpost; Transport en Logistiek Nederland becijferde onlangs dat files de logistieke sector op jaarbasis € 1,7 miljard kosten. En naast de snelweg geldt dat ook voor de leefbaarheid. Veel automobilisten proberen de reistijd te verkorten door via dorpen en over dijken in Rivierenland te rijden. Dit sluipverkeer zet de leefbaarheid in kernen zoals Waardenburg flink onder druk.
De keuze van de minister om het knelpunt Deil-Vught vooralsnog niet op te lossen heeft ingrijpende gevolgen. Door de toename van het autoverkeer zal nog veel meer sluipverkeer zich een weg door de dorpen banen.
Overbrugging
Er wordt al veel gedaan om de problemen rond de A2 het hoofd te bieden. Zes partijen (ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Rijkswaterstaat, provincie Gelderland, provincie Noord-Brabant, gemeente ’s-Hertogenbosch en Regio FruitDelta Rivierenland) werken intensief samen aan korte- en langetermijnmaatregelen. Met Quick Wins (tot en met 2025) en een Breed Mobiliteitspakket worden voor de periode 2026-2030 maatregelen getroffen.
Deze maatregelen zijn bedacht als ondersteunend totdat op afzienbare termijn de verbreding van de A2 wordt uitgevoerd. Ze bieden geen structurele oplossing, noch voor de doorstroming op de A2, noch voor de leefbaarheid en veiligheid in de regio.
Structurele maatregelen zijn nodig
De Regio Rivierenland begrijpt dat keuzes nodig zijn omdat er onvoldoende stikstofruimte, geld en uitvoeringskracht beschikbaar is. Maar met de brandbrief aan de minister en de Vaste Kamercommissie voor Infrastructuur & Waterstaat vraagt de Regio om maatregelen: “De keuzes pakken voor onze regio desastreus uit,” vinden de Regio-bestuurders. “Wij vragen u daarom met klem met ons in gesprek te gaan over substantiële en structurele oplossingen voor de kortere en langere termijn om de problematiek op de A2 tussen Deil en Vught en het omliggende gebied aan te pakken.”
Samenwerkende gemeenten in Rivierenland
Regio Rivierenland is een samenwerkingsverband van acht Gelderse gemeenten: Buren, Culemborg, Maasdriel, Neder-Betuwe, Tiel, West Betuwe, West Maas en Waal en Zaltbommel.
Actueel
Op 5 juli j.l. debatteerde de Tweede Kamer over het voornemen van minister Harbers om geld voor de aanleg van nieuwe wegen te verschuiven naar beheer en onderhoud.
Namens Rivierenland was wethouder Jacoline Hartman van de gemeente West Betuwe bij het debat aanwezig.
Voorafgaande aan het debat bracht wethouder Hartman (foto: rechts) bij minister Harbers (foto: links) de problematiek van de A2 – en de noodzaak om deze tussen Deil en Vught te verbreden – onder de aandacht.