NIEUWS
Initiatieven in West Maas en Waal versterken ondernemers
Campagne ‘Land van Maas en Waal’ toont verborgen schatten uit de streek
Diverse ondernemers uit FruitDelta Rivierenland zagen tijdens de coronacrisis kansen om hun collega-ondernemers een steuntje in de rug te geven. Juist in deze moeilijke tijd zijn er aansprekende projecten en campagnes gestart en samenwerkingsverbanden gesmeed. Creatief nadenken en elkaar als ondernemers, organisaties en overheid opzoeken, blijken waardevolle ingrediënten om dat tot stand te brengen. Deze initiatieven hebben lokale horecaondernemers en winkeliers geholpen om hun hoofd boven water te houden tijdens de coronacrisis. Sterker nog, de samenwerkingsverbanden die tijdens de coronacrisis zijn ontstaan, kunnen ook in de toekomst het ondernemersklimaat in de regio ten goede komen. We belichten drie inspirerende initiatieven in de gemeente West Maas en Waal.
Bart Verbunt,bestuurslid van de Dreumelse ondernemers vereniging, vertelt over hoe de campagne ‘Land van Maas en Waal’ de parels uit de streek belicht om toeristen te trekken.
Website
“Er is veel te doen in het Land van Maas en Waal, maar dat is niet bij iedereen bekend, zelfs niet bij haar eigen inwoners.” Met die gedachte hebben lokale ondernemersverenigingen, het Regionaal Bureau voor Toerisme en gemeente West Maas en Waal de handen ineengeslagen voor de campagne ‘Land van Maas en Waal’.
Om de streek onder de aandacht te brengen, hebben zij ondernemers uit de streek uitgedaagd om de door de gemeente geïnitieerde website www.landvanmaasenwaal.nl te vullen met allerlei streekgerelateerde activiteiten en arrangementen.
Verleiden
Bart Verbunt: “Enerzijds is de website een verzamelplaats die een duidelijk beeld geeft van wat er allemaal te doen is in het gebied. Anderzijds is het een manier om mensen van binnen en buiten de regio tot het bezoeken van het Land van Maas en Waal te verleiden. Dat is extra waardevol nu veel Nederlanders in eigen land op vakantie gaan.” Voor de promotie van de campagne is een grote ansichtkaart gemaakt en verspreid onder huishoudens in de streek, om hen bewust te maken van wat er allemaal te doen is in hun eigen gebied. Daarnaast is een promotiefilm gemaakt met Jochem van Gelder waarin hij enthousiast de streek presenteert!”
Kortere lijntjes
Bart Verbunt wil de ontstane samenwerking in stand houden: “Het project was een noodoplossing tijdens de coronacrisis, maar we willen er iets duurzaams van maken. Dankzij dit project zijn er meer bezoekers naar de website gekomen en is de website aangevuld met een mooi overzicht aan activiteiten en arrangementen in de streek. We zijn voornemens om in de komende periode nog meer ruchtbaarheid aan deze campagne te geven. Bovendien zijn er nu veel kortere lijntjes tussen de ondernemers en de betrokkenheid vanuit de gemeente West Maas en Waal is enorm, ook financieel!”
Meer initiatieven in het Land van Maas en Waal
- Internetmarketeer Suzan van Heck vertelt over haar initiatief Maas en Waal Thuisbezorgd, een facebookpagina die vraag en aanbod in de horeca bundelt waardoor de lokale horecasector kon blijven draaien.
- Willem van Veenendaal, adviseur voor centrumondernemers in Beneden-Leeuwen, vertelt hoe de campagne ‘Goed je te zien, Fijn dat je ons helpt’ lokaal kopen stimuleert en het saamhorigheidsgevoel versterkt.