NIEUWS

Ruim 87% toeristische ondernemers in FruitDelta Rivierenland tevreden over aantal overnachtingen

29 augustus 2018 – Het voorjaar en de zomer van 2018 waren erg goed voor de toeristische ondernemers in FruitDelta Rivierenland; de Rivierenland Barometer van het Regionaal Bureau voor Toerisme (RBT) Rivierenland wijst uit dat 87,5% van de eigenaren van overnachtingslocaties in onze regio tevreden is met het aantal overnachtingen in het voorseizoen. Voor het hoogseizoen is dit 85%.

B&B Steltenberg Bij ons op Zolder, Zoelen

Groei in aantal overnachtingen
Het aantal overnachtingen stijgt al jaren in onze regio. De Vrijetijdsmonitor van 2016 liet een sterke groei van 19% in Rivierenland zien, tegenover een landelijke groei van 6%. En dit jaar geeft 60% van de eigenaren van overnachtingslocaties aan dat er in het voor- en hoogseizoen meer gasten hebben overnacht dan een jaar eerder. Bij de overige ondernemers is het aantal gasten gelijk gebleven of iets gedaald. Het gaat om zowel toeristische als zakelijke gasten.

De Rivierenland Barometer
RBT Rivierenland is de kennispartner en uitvoeringsorganisatie van FruitDelta Rivierenland. Zij verzamelt kennis rondom toerisme en recreatie en volgt de trends en ontwikkelingen in de vrijetijdseconomie op de voet. Met de Rivierenland Barometer onderzoekt RBT Rivierenland de algemene stemming van de toeristische ondernemers in de regio om op die manier inzicht te krijgen in de actuele toeristische situatie.

Landelijke cijfers
Op landelijk niveau steeg het aantal overnachtingen in 2017 met 11,5%. Dat zorgde voor een flinke stijging van de bestedingen. De waarde van de toeristische bestedingen in de Nederlandse economie is in 2017 met 6,9% gestegen naar 82,1 miljard euro. Driekwart van deze groei was te danken aan de bestedingen van buitenlandse toeristen in Nederland. Dit blijkt uit onderzoek van het CBS in opdracht van het ministerie van Economische Zaken. De bestedingen van Nederlanders in eigen land zijn vorig jaar met 3,6% gestegen naar 43 miljard euro. Tijdens vakanties en uitjes gaven wij vooral meer geld uit aan eten en drinken in de horeca.